3 SYYTÄ VALITA ELOKUVAILTAAN CASABLANCA
Klassikkoelokuvien listastamme valikoitui yllätyksellisesti aloituselokuvaksi Casablanca. Humphrey Bogart ja Ingrid Bergman loistivat päärooleissa tässä vuoden 1942 klassikossa. Casablanca löytyy lähes jokaisesta Elokuvat, jotka jokaisen pitäisi nähdä -listauksesta kärkisijoilta. Ja nyt, nähtyäni sen lopultakin ensi kertaa, ymmärrän kyllä, miksi.
Vanhat klassikot jäävät nykyään herkästi uutuusleffojen jalkoihin leffaillan elokuvaa valittaessa. Mustavalkoisuus, elokuvatehosteiden vaatimattomuus ja eeppisen fantasian vähäisyys ovat noloja syitä valita uudempi elokuva vanhan laadukkaan Casablancan kaltaisen elokuvaklassikon sijasta, mutta silti ihan tosisyitä. Miksi kuitenkin esimerkiksi Casablanca nyt onnistui viemään näitä uutuuselokuvia kuin pässiä narussa? Sitä jäinkin pohtimaan, oltuani reilun puolitoistatuntisen tämän elokuvan poikkeuksellisen vahvassa otteessa.
3 SYYTÄ VALITA LEFFAILTAAN CASABLANCA
1. KOMPAKTI LEFFA
Kun haluat elokuvan, jonka kesto pysyy reippaasti alle kahdessa tunnissa, mutta jossa ehtii tapahtua kahden ja puolen tunnin nykyelokuvan verran.
Mielenkiinto ja jännitys Casablancassa pysyy yllä elokuvan alusta loppuun. Turhia dialogeja ei nähdä. Casablanca on juuri niin kompakti paketti kuin on sen nimikin. Ei ylimääräistä täytettä, vaan sopivasti oleellista asiaa katsojan kannalta. Kun koko paketti on rakennettu kerralla kuntoon ja osattu tiivistää tapahtumista merkittävimmät näytille, jää katsomiskokemus ainoastaan miellyttäväksi.
2. ERITYINEN JUONI
Kyllästynyt leffoihin, joissa arvaa ensimmäisen 15 minuutin jälkeen, miten elokuva päättyy?
Casablancan juoni pitää otteessaan. Elokuva sijoittuu toisen maailmansodan aikaiseen Casablancaan, Marokkoon. Casablanca on romanttinen elokuva, kertoen tarinaa kadotetusta rakkaudesta ja sen uudelleenkohtaamisesta, kipeissäkin hetkissä. En halua liiaksi avata juonta, jotta jokainen vielä elokuvan katsomaton voi nauttia sen yhtä tietämättömänä kuin allekirjoittanutkin. Casablancan juoni kuitenkin putoaa mielestäni positiivisella tavalla kategoriaan epätyypillinen.
3. VÄHÄELEISYYS
Kun haluat lomaa valtavilla budjeteilla tehdyistä elokuvista, jotka kilpailevat toistensa kanssa lähinnä visuaalisuudesta ja näyttävyydestä.
Casablancan vähäeleisyys on yksi sen monista vahvuuksista. Hyvä elokuva ei todella kaipaa taustakseen erikoistehosteita ja eeppisiä musiikkeja. Casablancan tapahtumat eivät nykyelokuvan rinnalla vaikuta kovin "isoilta" tai näyttäviltä, mutta sitäkin vangitsevammilta. Välillä tuntuu, että nykypäivänä kaiken pitää olla aina entistä hienompaa, isompaa ja parempaa. Mutta väkisinkin jään miettimään, ovatko esimerkiksi näyttävät tehosteet vain keino peitellä juonen heikkouksia tai toisinaan jopa olemattomuutta.
...ja toisaalta, kun haluat kuitenkin tehdä vaikutuksen kavereihisi ja saada uskottavuutta elokuvatietäjänä sekä kulturellina ja sivistyneenä ihmisyksilönä, niin vähintä, mitä voit tehdä, on näyttää heille Casablanca. Palkaksi saat ennen elokuvaa ehkäpä epäröiviä lauseita ja liudan muita viime hetken ehdotuksia, mutta loppujen lopuksi luultavasti vain kiitosta rohkeudestasi valita Casablancan kaltainen klassikko ja pyyntöjä valita jatkossa muitakin elokuvaklassikoita leffailtoihisi.
Casablanca oli lopulta aika ilmeinen vaihtoehto ensimmäiseksi elokuvaksi 98 klassikon listasta, ja vaikuttavuudellaan herätti mielenkiintoa muitakin klassikoita kohtaan vain entisestään. Jos ensimmäinen jo oli näin hyvä, niin mitä kaikkea listasta vielä löytyykään!
Casablanca löytyy helposti ainakin tällä hetkellä Suomen Netflixin tarjonnasta.
- Jenni